• Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning 

      Allern, Marit Kristin (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2005-06-28)
      Avhandlingen er en kvalitativ kasusstudie av de første forsøkene på å innføre mappevurdering som arbeids- og eksamensform i det praktisk-pedagogiske studiet ved Universitetet i Tromsø. Studien er en kvalitativ kasusstudie. Materialet består av intervju, spørreundersøkelser, observasjon, studentenes refleksjonslogger og forord til eksamensmappene. Materialet er samlet inn i en autentisk kontekst fra ...
    • Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse 

      Allern, Marit Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1983-04-29)
      Prosjektet er basert på erfaringspedagogikk med målsetting om at elevene skal utvikle sosiologisk fantasi. Prosjektet gjennomføres i to 9.klasser på en stor byskole i Tromsø tre uker i 1981 og tar utgangspunkt i 2. verdenskrig. Etter hvert blir det klart at nåtida må med for å skape en subjektiv forankring hos elevene. Det siste skal motvirke instrumentalisme i læringsprosessen. Utgangspunktet er ...